To dive or not to dive

22 december 2007 - Koh Lanta, Thailand

Hello,

Greetings from Thailand!
Deze week ben ik naar het paradijselijke eiland Koh Lanta afgezakt met maar een doel voor ogen: mijn duikbrevet halen!
Eerst een vlucht naar Krabi: het leek wel of ik op een vlucht naar Stockholm zat in plaats van Krabi. Het vliegtuig zat propvol met Zweedse families. De vlucht was met bijna 2 uur vertraagd dus ik heb me nog serieus moeten spoeden om de laatste ferry naar Koh Lanta te halen. De voorraad geluksbrengers die ik in Vietnam heb ingeslagen lijken te werken!

Zondag heb ik voor de eerste keer deze vakantie lekker kunnen uitslapen. Daarna efkes langs het duikcentrum gepasseerd voor de nodige paperassen en mijne theorieboek op te halen. Ik kreeg meteen een hoop huiswerk mee: 175 pagina’s leeswerk tegen de volgende ochtend! Het werd een lange dag!

En dan de volgende dag kon ik er eindelijk aan beginnen! Ik was de enige leerling dus ik had een duikinstructrice voor mij alleen! 4 dagen zou het duren om mijn brevet te halen: theorie, 2 duiken aan het strand, en dan 4 duiken in open zee.
De duikinstructrice was een toffe madam dus dat zat direct goed. De eerste dag eerst wat theorie afgewerkt en dan naar het strand voor de eerste duik. Allemaal geen probleem. Dag 2 terug naar het strand voor de tweede duik. Die ging echt super goed. Ik was de beste studente ooit en mijn borstkas hing vol met denkbeeldige sterretjes van de juf. En er kwamen er nog een paar bij toen ik later die dag mijn theorie-examen bijna foutloos aflegde.

Enfin, woensdag was ik klaar voor het echte werk. We namen de boot naar Koh Haa, een klein eiland in de Andaman zee omgeven door koraal, voor de eerste 2 ’open water dives’. Het was FANTASTISCH. Eerst zakken tot 12m diep om mijn oefeningskes te doen zoals uw duikbril afnemen en terug opzetten, uw zuurstofmasker afnemen, heel uw tank afnemen, balans in het water…. Dan zijn we een eindje gaan zwemmen tussen de schoon viskes. Alles ging perfect.
En dan terug naar de boot voor de lunch en de voorbereiding voor duik 2.

So far so good.
De 2e duik was echter wat anders. Mijn rechteroor zat potdicht van de eerste duik en ik geraakte maar niet onder 2m. Het kon de druk niet aan en deed echt serieus pijn en uiteindelijk hebben we na een half uur proberen moeten opgeven.
Zodra terug aan land ben ik direct naar de dokter gegaan want ik moest nog 3 duiken doen om mijn brevet te halen. Na onderzoek bleek de oortrommel en het oorkanaal serieus rood en opgezwollen te zijn.
Verdict: 2 weken niet duiken. Patat!
Zo ver gereisd en dan geen duikbrevet. Ik was echt serieus ontgoocheld. Het is echt frustrerend want ik kon het en ik vond het superplezant, gewoon door zo een stoem oor moest ik aan de kant blijven.

Dus ineens had ik in plaats van een drukke week vol duiken, een week met een zee van tijd.
Plan 1: alle Vietnamese geluksbrengers verbannen!
Plan 2: vriendjes maken. Als ge zo nen tegenslag hebt wilt ge echt wel een vriend in de buurt om tegen te kunnen zagen…
Het bleek gemakkelijker gezegd dan gedaan. In Vietnam was het de dagen dat ik alleen was een makkie om mensen te leren kennen. Koh Lanta is net ietsje anders… Het eiland zit bomvol met families met kinderen en oudere koppels, bijna geen backpackers, en zeker geen mensen die alleen reizen… En als die er toch zijn, dan zitten die op een van de vele boten met duikers onderweg naar de schoon viskes…. grrrrrrr. Bovendien is zoals al vernoemd 95% Zweeds. Het is echt wel niet goed voor een toeristische bestemming om volledig ingenomen te worden door mensen van 1 bepaalde nationaliteit… (sorry beroepsmisvorming). Alsof ik in Koh Lanta goesting heb om naar een Zweeds restaurant te gaan en knakworst te eten…..
Enfin, die Zweden leken allemaal heel gelukkig in hun eigen gemeenschapke en hadden niet de minste behoefte om te socialisen, laat staat een klapke te doen met nen eenzame Belg.

Plan 3: Activiteiten plannen om mezelf bezig te houden en vooral niet aan duiken te denken.
Ik heb een scooter voor een dag gehuurd om het eiland te verkennen. Dat was wel tof, vooral omdat het voor mij de eerste keer aan het stuur van een brommer was.
Vrijdag ben ik dan een dagje naar Koh Phi Phi geweest. De boot stond vertrekkensklaar toen natuurlijk mijn duikers-boot voorbij kwam gevaren boordevol enthousiaste duikfanaten… grrrrrr.
Koh Phi Phi was heeeeeel toeristisch…. echt bomvol….. maar wel heel mooi. We hebben dan de boot genomen naar Maya Beach, bekend van de film ‘The Beach’ en Monkey Beach, waar zoals de naam het zegt aapjes rondlopen. De bedoeling was dat we daar gingen snorkelen dus alle Zweden jipppieeee het water in, behalve ik want de dokter had gezegd dat er geen water in mijn oor mocht komen  :-(   Voor de zoveelste keer grrrrrrrrrrrr.

Vandaag was ik eindelijk terug wat op mijn plooi. De grootste teleurstelling leek achter de rug en ik dacht eindelijk terug aan genieten, misschien wel omdat het mijn laatste dag hier was.
Ik was bijna vergeten hoe plezant een dagje niets doen aan het strand kan zijn!
Handdoekske leggen, zonnecremeke, plonske, boekske, plonske, sappeke drinken….
Ik had ook nog niet al te veel kleur aangezien ik constant factor 30 gebruikt had. En wit naar huis, dat kan niet he, dus ik dacht… ik zal eens aan mijn kleurke werken en factor 12 gebruiken zie!
Wel, het heeft gewerkt, maar net ietske te veel…… ik zie zo rood als een tomaat! Auuuwwwww. Natuurlijk perfect denkwerk van mij wetende dat ik een vlucht van 12 uur voor de boeg heb in een smal hard zetelke!
Dus morgen ben ik terug in het land. Voor wie mij probeert te vinden, zoek naar iets rood!

Ziezo, dat was het voor dees verlof! Volgend jaar ongetwijfeld nieuwe avonturen!

Tot binnenkort!

Sarah x