Bossa Nova en Piranha fishing in Brazil‏

16 september 2008 - Miranda, Brazilië

Een zeer goede middag!

Hier zijn we er met het eerste verslagske vanuit Zuid-Amerika!

Het startschot werd gegeven in het bruisende Rio de Janeiro, nu iets meer dan een week geleden.
Om de jetlag te verwerken besloot ik het rustig aan te doen en eerst eens naar die schoon venten en madammen te gaan kijken op Ipanema Beach en Copacabana Beach. Schoon venten? Tarara… bierbuiken ja. Maar misschien had de beau monde besloten die dag binnen te blijven gezien de grijze lucht en de occasionele regenbui. Van people watching kwam dus niet veel in huis.
Wel goed nieuws was dat ik tijdens mijn strandwandeling langs de vele beach barrekes me ineens herinnerde dat Brazilië het land van de Caipirinha cocktails is! Yeah baby! Voor de liefhebbers onder jullie: sinds mijn aankomst hou ik een ‘Best Caipirinha of Brasil’ scorelijst bij. Voorlopig prijkt een barreke in Parati op de eerste plaats. Ik hou jullie zeker op de hoogte over de verdere interessante ontwikkelingen in deze competitie.

Voor de rest heb ik het trammetje naar de Corcovado berg genomen om de welbekende Christo Redentor te bekijken die over de stad waakt. En dan ook nog de Suikerbroodberg op voor het schone uitzicht.

Donderdag heb ik me bij de groep aangesloten en zijn we met onze camion - jawel, je leest het goed, we reizen rond met ne camion - naar Parati gereden. Parati is een klein koloniaal dorpke aan de kust, echt supergezellig en heel chilled out. We hebben er met een zeilboot op het ritme van de Bossa Nova muziek alle eilandjes verkend en namen ruim de tijd om te snorkelen. Het is ook hier dat we getrakteerd werden op een mega barbecue. Oh ja we zitten wel degelijk in VLEES-land. Ik denk dat er een hele koe op de barbecue lag en zo zijn er ondertussen nog een paar barbecues gepasseerd…

Onze volgende bestemming was immers de Pantanal, natuurparadijs, en tevens cowboyland. 2,5 dagen hebben we gereden om er te geraken, met 2 nachten in een tent onderweg – 1 waar we volledig werden uitgeregend (is dit Brazilie?) en 1 in Campo Grande aan een groot tankstation vol met stoere truckers omdat alle hotels volboekt waren wegens een conferentie. Een ervaring om nooit te vergeten, en geen zorgen, ze zijn zonder problemen verlopen.
De lange rijdagen werden snel vergeten bij aankomst op onze ranch in de Pantanal. Jawel, mijn cowboydroom kwam volledig tot leven hier. Een echte ranch in een gigantisch natuurgebied, met echte cowboys en niet alleen massa’s koeien maar ook vele andere exotische beestjes.
Eerste activiteit op het programma: piranha fishing! Do I need to say more? Ik leef in een droom! Het was geweldig. We gingen met een bootje de rivier op en vaarden tussen de krokodillen, aapjes en honderden vogels. En dan kregen we allemaal een vislijn toegewezen en mochten we beginnen. Al gauw werd de ene piranha na de andere bovengehaald.
Dan hadden we nog een nachtsafari waar we een mini jaguar en een reuzemiereneter hebben gespot.
Next: een kanotocht op datzelfde riviertje waar we zijn gaan vissen… Dus wij tussen de krokodillen lustig aan het peddelen. Onderweg nog een paar reuzeotters gezien, enorme vogels die blijkbaar familie zijn van de ooievaar en aapjes.
En dan in de namiddag kwam het cowboygevoel helemaal boven wanneer we gingen paardrijden in de velden en bossen om nog meer beestjes te zoeken.
Kortom, de Pantanal was geweldig!

Ik denk dat we het hier bij zullen houden voor het eerste verslag.
Tot volgende week!

x Sarah